TOMYAM KOBOI


Pagi2 buta, lepas dh bosan mengadap assignment yg bkl dipresent 2 hri lgi, jdi tetibe trtmbul idea u kongsi resipi yg bru je dibuat tdi ptg. 

Alkisahnya, kbtln hri ni lecture smpai kol 2 jer, then awal lh sikit blik. Kebetulan hri ni ade pasar malam kt kola perlis....so, apalgi shopping brg2 dpur ler.

Lepas duk discuss sme2 ngn ahli umah ktorg kke10, pikiaq2x punye pikiaq, kmi bersepakat nk buat tomyam.



Ni lah hasil tomyam koboi ,  x menyempat nk hias2, trus ambik dri periuk
Bole  lah dimakan ngn maggi / macaroni / bihun / mee /nasi. Terpulang ler


So, ingredient nyer u 7 org mkan:
- bawang putih 6 ulas (diketuk)
- pes tomyam (2 paket kecil)
- sotong 200gm
- udang 200gm
- daun tomyam (3 helai diracik2)
- lengkuas (sebesar ibu jari pun dh cukup)
- serai diketuk (2 batang)
- cili padi 10 biji ( diketuk )
- limau purut (4 biji)
- cendawan inoki
- carrot (1 batang)
- kobis putih (separuh)
- bawang besar 1 ulas (dipotong bulat membntuk ring)
- tomato (3 biji)


Cara2 nya:

1) Mula2 tumis bwg putih bersama sedikit minyak smpai naik bau
2) tumis bersama pes tomyam, kemudian msukkn stong n udang. Biarkan selama beberapa minit
3) then, bru tmbhkn air bersama lengkus, serai, daun tomyam, dan cili padi
4) perahkn air limau purut ke dlm tomyam
5) msukkn syur2 , carrot, cndawan inoki, n kobis. Letak gram n gula secukup rasa.
6) Bila dh agak mendidih, msukkn bwg besar dan last sekali letak tomato.


Bagi sesape yg x kenal daun tomyam, ni lah rupenya;

Best sgt , tomyam akan rase kelainan nya......tpi jrang di jumpai, mcm sy, ktorg fmly tnam sendiri...

Tpi yg hepinya coz sy jupe daun tomyam ni kt pasar kola perlis. Trus grap ambik. Kalau korang confius samada daun tu daun tomyam ke bukan, cium daun tu, mmg bau tomyam, so korang x kan trtukar....
Nak buat tomyam putih pun bole jugak guna daun tomyam nie.....memang tragkt lah....



Sekian celoteh di pagi hri, WASSALAM

2 comments:

FATIN ALI said...

Selalu fatin guna daun limau purut je nk wat tomyam..xpernh tau pn daun nie..huhu

jeillabies said...

ooo...cube lah gune, daun limau purut pun penting jugak, cuma daun tomyam ni kasi bau tomyam lebih secara smulajdi....lgi fresh lh tnpa perasa....slmt mencube

Tinggal Link Cinie Yer, Macehhh